Krok za krokom
KROK ZA KROKOM (Step by Step)
Je založený na celkovom rozvoji detskej osobnosti v škole s myšlienkou vyššej kvality vzdelávania, ako nevyhnutného predpokladu úspešného smerovania do lepšieho a spravodlivejšieho sveta.
História
Myšlienka sa rozvinula v USA v New Yorku a v súčasnosti sa využíva vo viac ako 20 krajinách sveta. Na Slovensku funguje vďaka prepracovaniu koncepcie Filozofickou fakultou UK v Bratislave. Tým sa aj napriek odlišným kultúrno-spoločenským podmienkam program Krok za krokom úspešne transformoval do domácich pomerov, akceptujúc našu kultúrnu identitu i vlastné pozitívne skúsenosti v oblasti vzdelávania.
Prístup
Učiteľ na základe pozorovania individuálnych daností každého dieťaťa formuje výchovno-vzdelávací prístup k dieťaťu i ku skupine a diferencuje a vhodne volí úlohy a činnosti pre ich celkový harmonický rozvoj. Základom je vývinový prístup k výchove dieťaťa predškolského veku so zameraním na jeho individualitu osobnosti.
Cieľom je dosiahnuť vlastnosti jedinca, ktorý dokáže:
- vážiť si seba aj iných na primeranej úrovni
- poznávať okolitý svet a chcieť sa učiť
- rozhodovať sa na základe poznania a skúseností
- samostatne, tvorivo a kriticky myslieť
- spolupracovať a primerane komunikovať s rovesníkmi i dospelými.
Dieťa je aktívnym subjektom výchovy a partnerom učiteľa v procese vlastného sebarozvoja.
Prostredie
Metodický prístup Krok za krokom je realizovaný v štruktúrovanom prostredí (tzv.centrách aktivít), kde si dieťa samo i v spolupráci s pedagógom volí činnosti pre efektívny a primeraný rozvoj svojej osobnosti. Dieťa sa učí svoje činnosti plánovať, rozdeliť, učí sa spolupracovať s ostatnými, rešpektovať potreby a názory spoluhráča, ale i presviedčať spoluhráčov a zdôvodňovať vlastné názory, postoje, postupy v spoločnej hre.
Cieľ
Rozvoj osobnosti každého dieťaťa v schopnostiach:
- byť tvorivý, pohotový, nápaditý,
- kriticky myslieť a vedieť sa rozhodovať,
- identifikovať problém a riešiť ho primeranými spôsobmi,
- zaujímať sa o veci verejné.
Realizuje sa v oblastiach spoznávania:
- fyzikálneho sveta,
- spoločnosti a kultúry,
- logického myslenia,
- komunikácie.
Prístup pedagógov
Prístup pedagogických pracovníkov je v súlade s celkovou filozofiou programu Krok za krokom zameraný na:
- využívanie času na pozorovanie detí pri hrách a v práci,
- plánovanie skupinových a individuálnych cieľov na základe záujmov a potrieb detí,
- vytváranie flexibilného a na podnety bohatého prostredia,
- rešpektovanie detí a oceňovanie ich nápadov,
- povzbudzovanie detí k samostatnému riešeniu problémov a k vzájomnému rešpektovaniu sa.
Prístup je orientovaný na dieťa, podľa ktorého sa dôsledne rešpektujú:
- zásady individuálneho prístupu vo výchove a vzdelávaní dieťaťa,
- diferenciácia a individualizácia cieľov, úloh a činností dieťaťa,
- primeranosť výchovno-vzdelávacieho obsahu a procesu vekovým a individuálnym osobitostiam detí,
- postupné dozrievanie organizmu dieťaťa,
- senzitivitu zóny najbližšieho vývinu.
Princípy metodiky
Metodický prístup vychádza zo štyroch základných princípov:
- starostlivosť (vnímanie seba samého, ostatných detí, rozvoj schopnosti empatie, ...)
- komunikácia (rozvoj vzájomnej komunikácie s rovesníkmi a dospelými - učenie sa formovať svoje myšlienky, počúvať, analyzovať a posudzovať názory iných,...)
- vzťahy (vnímanie a učenie sa fungovať vo vzťahoch s deťmi - rovesníkmi, s dospelými)
- spoločenstvo - komunita (vedenie skupiny k vzájomnej ohľaduplnosti, úcte, pomoci, spolupatričnosti,...)